Etiketler

, , , , , , , , , , , , , , , , ,


Not: 6/10
2015 ABD, 115 dk.
Yönetmen: Gregory Jacobs
Oyuncular: Channing Tatum, Matt Bomer, Joe Manganiello, Kevin Nash, Adam Rodriguez, Gabriel Iglesias, Amber Heard, Jada Pinkett Smith, Stephen Boss, Donald Glover, Andie MacDowell, Elizabeth Banks

BU FİLMİ SEVDİYSEN BUNU DA GÖR!
Ateşli Geceler / Boogie Nights (1997)
Yönetmen: Paul Thomas Anderson

REID Carolin’in yazıp Steven Soderbergh’in yönettiği 2012 tarihli “Striptiz Kulübü” (Magic Mike), güzelliği yalnızca kadın bedenine indirgeyen hakim görüşün ters açısını, yani erkek bedeninin güzelliğini öne çıkararak sosyolojik bir saptamanın altına imzasını atıyordu. Bunu yaparken eğlenceli bir dil de tutturan film, birer ‘Yunan tanrısı’ havasındaki karakterleriyle içi boş bir resim de ortaya koyabilirdi, ama bu riskten kendini sıyırmayı başarıyordu. Kamerayı her daim ‘arzu nesnesi’ olarak çizilen kadınlardan alıp erkeklere çeviren yapım, bunun yarattığı dramatik yapıyı da layıkıyla açabiliyor, karakterlerin iç dünyalarına dokunabiliyordu. Özel bir filmdi anlayacağınız, belki biraz Paul Thomas Anderson’ın “Ateşli Geceler”ini (Boogie Nights) hatırlatan.
Hikayenin tamamlandığını düşünüyor, ikinci bir filmin gelmesini beklemiyorduk. Ama geldi ve herhangi bir düş kırıklığı yaratmadı bizde bu durum. “Magic Mike XXL” de en az ilk film kadar, hatta bazı açılardan ilk filmi aşan bir ‘derinlik’ yakalamış görünüyor çünkü. Yönetmen koltuğunda Soderbergh yok bu kez, ama ilkinde olduğu gibi ‘takma isimle’ görüntü yönetmenliğini ve kurguyu üstlenmiş sinemacı. Yönetmen koltuğu ise “Striptiz Kulübü”nde yapımcı ve yönetmen asistanı olan Gregory Jacobs’a emanet edilmiş durumda.
Matthew McConaughey’nin canlandırdığı Dallas karakterinin olmadığı devam hikayesinde, Mike (Channing Tatum) ve arkadaşlarının çıktıkları yolculuğun onlara getirdikleri öne çıkıyor. Dominant bir karakterin eksilmiş olması, hikayeyi de bir miktar rahatlatıyor aslında. İlk filmdeki ‘sertlik’in yerini belirgin bir ‘gevşeme’ alıyor burada. Bütün karakterler, yolun da kendilerine sunduğu geniş çerçeve içinde gezinmeye başlıyor ve sınırlarından arınmış bir ‘iç dökme’ seansına davet ediyorlar bizi. Yolculuktaki duraklar da bu seansa hizmet ediyor ve hikayenin duygusunu açığa çıkarma işlevi üstleniyorlar. İlk filmde yapılmış olan sosyolojik saptamanın derinlerine inip daha görünür kılınması da bu çalışmanın artıları arasındaki yerini alıyor.
Peki neydi bu saptama ve köklerini nereden alıyordu? Hayatlarındaki erkeklerin yaşattığı ‘mutluluk’u bir adım öteye taşımak, kendilerini bir ‘gösteri’nin içine bırakıp ‘anlık’ da olsa ‘değerli’ hissetmek isteyen kadınların hizmetindeki ‘erkek striptizciler’in varlık sebepleri var bu saptamanın altında. Birer ‘arzu nesnesi’ olmalarının ötesinde bir yol haritaları var onların kuşkusuz. Bu film, işte bu yol haritasını takip ederek yapıyor tespitlerini. Bir taraftan kendilerini kadınlara ve onların isteklerine adarken, öte yandan da kendi dünyalarındaki hedeflerine koşma çabası içine giriyor karakterler. ‘Mutlu etmek’, onları da mutlu ediyor ama başka hikayelerin kahramanları da olmak istiyorlar. Her biri, zamanın yıpratacağı bu meslekle hayatlarını sonlandıramayacaklarını biliyor ve yeni adımlar atabilmenin yollarını arıyorlar.
Heteroseksüel bir film bu, ama işin eşcinsel boyutu da var tabii, her ne kadar burada dile getirilmese de. Kadınların yerine eşcinselleri de koyabilir ve buradan da benzer bir sonuç çıkarabiliriz, ‘mutluluk’ ortak paydasında. “Magic Mike XXL”, erkek bedenine methiyeler düzerken bunun ortaya koyduğu ‘zincirleri kırma’ motifine de tutunuyor. Hem erkek striptizcilerin hem de kadınların ‘tutsaklık’tan kurtulma hamleleri giriyor devreye. Hayatlarındaki dramı bir kenara bırakıp ‘harikalar diyarı’nda buluşuyor bu gruplar ve ‘zevk alma’ motivasyonuyla yürüyüp gidiyorlar. Birer ‘sirk hayvanı’ gibi de görülebilir buradaki karakterler, ancak böylesi bir izlenim yaratmamak için azami çaba gösteriyor film ve hikayenin soluk alıp vermesini kolaylaştırıyor. Filmdeki ‘doğallık’ da işin içinde bir ‘numara’ aramamızı engelliyor, her şey mecrasında akıp gidiyor. Bu doğallığı sağlama konusunda Soderbergh’in kamerasının da büyük etkisi var kuşkusuz.

Arka Pencere’nin (arkapencere.com)
17 Temmuz 2015 tarihli sayısında yayımlanmıştır.

MagicMikeXXL
Channing Tatum, Amber Heard

Reklamlar