Etiketler

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Belgica
Stef Aerts, Tom Vermeir

BELGICA
Not: 7/10
2016 Belçika-Fransa, 127 dk.
Yönetmen: Felix van Groeningen
Oyuncular: Stef Aerts, Tom Vermeir, Stefaan De Winter, Dominique Van Malder, Ben Benaouisse, Boris Van Severen, Sara De Bosschere, Charlotte Vandermeersch
Dağıtım: M3 Film (Bir Film)

BELÇİKALI sinemacı Felix van Groeningen, kadrajımıza girdiği üçüncü filmi “Çölde Kutup Ayısı”ndan (De Helaasheid der Dingen) bu yana ‘yönetmenimiz’ olma yolunda emin adımlarla ilerliyor. ‘Aile’ meselesinin hem karanlığına hem de aydınlığına odaklanan yönetmen, “Çölde Kutup Ayısı”nda ve dördüncü filmi “Kırık Çember”de (The Broken Circle Breakdown) olduğu gibi, “Belgica”da da aileyi merkeze oturtuyor. Hayatı ‘parti tadında’ yaşayan iki kardeşin dünyasına çekiyor bizi ve bu partinin içindeki acı tatlı anlarla örüyor hikayesini. İki kardeş arasında hem sarsılmaz gibi görünen bir ‘bağ’ var hem de derin ‘çatlaklar’. Bu iki uç arasında savrulan kardeşlerin serüveni, hiçbir azınlığın dışlanmadığı kulüplerini de bir tür Nuh’un gemisine dönüştürüyor. Kardeşlerin birbirleriyle ve kulüple kurdukları ilişkinin üzerinde yükselen film, özellikle çözülmesi zor çatışmalarıyla ‘insan yüreğinin haritası’nı çıkarmaya yönelik bir rotayı takip ediyor. Müzikal zenginliğin başrollerden birine kurulduğu yapım, izleyenin kanını kaynatan kulüp performanslarına da geniş bir alan ayırıyor. İki saat boyunca kardeşlerin ‘ego savaşı’nın içinde debelenirken, bir yandan da enfes bir müzik ziyafetine tanıklık ediyoruz filmde. Bu iki unsuru dengeleme konusunda yönetmene hakkını vermek lazım, birbirlerinin ayaklarına basmadan ilerliyorlar.

Zootopia-2
‘Judy Hopps’ ve ‘Nick Wilde’

ZOOTROPOLİS: HAYVANLAR ŞEHRİ (Zootopia)
Not: 6/10
2016 ABD, 108 dk.
Yönetmenler: Byron Howard, Rich Moore
Seslendirenler: Ginnifer Goodwin, Jason Bateman, Idris Elba, Jenny Slate, Nate Torrence, Bonnie Hunt, Don Lake, Tommy Chong, J.K. Simmons, Octavia Spencer, Alan Tudyk, Shakira
Dağıtım: UIP

ÖNCE şunu tespit edelim: Fabl geleneğiyle büyümüş nesiller olarak, insanların yerine hayvanların geçtiği hikayelere karşı bir zaafımız var. Yeni Disney harikası “Zootropolis: Hayvanlar Şehri” (Zootopia) de bu avantajla 1-0 önde başlıyor işe. Hayvanların birbirlerini ‘yemediği’ bir dünyaya açıyoruz gözlerimizi bu leziz animasyonda. ‘İdeal’ gibi görünen bir dünya bu, karanlığa yenik düşmesini beklemediğimiz. Tavşan ve tilkinin ‘dost’ olduğu bu resim, tabii ki ‘ihtiraslı’ yöneticiler sayesinde kirleniyor ve tehlikeli bir kutuplaşmanın kapıları açılıyor ardına kadar. Ötekileştirmenin hasını su yüzüne çıkaran bu durum, polisiye bir hikayenin arka sokaklarına yöneltiyor bizi, ‘sevimli tavşan’ın başrolde olduğu. Her şeyi ‘halk için’ yaptıklarını söyleyen yöneticilerin, aslında her şeyi kendi hükümranlıklarını koruma motivasyonuyla yaptıklarını da belgeliyor bu hikaye. Kutuplaşmadan nemalanan yöneticilerin karşısında ayakta kalabilmekse ‘bir’ olmaktan geçiyor, tıpkı filmdeki tavşan ve tilki gibi. Hiçbir zaman bir araya gelemeyeceği düşünülen iki kutup buluşunca ‘hayvanlık’ adına gerisi daha da kolaylaşıyor. Ne diyelim, “Zootropolis: Hayvanlar Şehri”ni izleyince düzlüğe çıkmak için bir ‘formül’ görüyoruz ve o förmül ‘savaş’ içermiyor. Anlayana…

NowYouSeeMe2-2
Lizzy Caplan, Dave Franco, Jesse Eisenberg, Woody Harrelson

SİHİRBAZLAR ÇETESİ 2 (Now You See Me 2)
Not: 4/10
2016 ABD, 129 dk.
Yönetmen: Jon M. Chu
Oyuncular: Jesse Eisenberg, Mark Ruffalo, Woody Harrelson, Dave Franco, Lizzy Caplan, Daniel Radcliffe, Morgan Freeman, Michael Caine, Sanaa Lathan, Henry Lloyd-Hughes, Jay Chou, David Warshofsky, Tsai Chin, Richard Laing
Dağıtım: The Moments Entertainment (Tanweer)

2013 tarihli ilk “Sihirbazlar Çetesi”nin (Now You See Me) de matah bir yapım olmadığını söylemek gerek öncelikle. Pek de ‘iştah açıcı’ olmayan bir filmin neden devamı çekilir diye sorduğumuzdaysa rasyonel bir cevap bulmak zorlaşıyor bizim için. Yapımcıların muhtemelen bir cevabı vardır, içinde bol sıfırların olduğu, ama bize bunu ‘tane tane’ anlatabilmeleri zor! “Sihirbazlar Çetesi 2” (Now You See Me 2), kişisel bilgilerimizin çalınıp kötü amaçlar için kullanılması gibi ‘hayati’ bir meseleye gözünü dikiyor ve bir anlığına da olsa bu konuya dair ‘doyurucu’ bir şeyler söyleyecekmiş gibi hissettiriyor. Ancak ilerleyen dakikalar, bunun bizi tavlamaya yönelik ‘sahte’ bir hamle olduğunu gösteriyor. Filmin asıl derdinin, ‘hırsız sihirbazlar’ın cilalı numaralarının ‘güzel’ görünmesi dışında bir şey olmadığını anlamamız uzun sürmüyor, tıpkı ilk filmde olduğu gibi. Kayda değer isimlerden oluşan oyuncu kadrosu ise bu resmi renklendirme dışında bir işe yaramıyor sonuçta. ‘İronik’ Daniel Radcliffe tercihi de boşa harcanmış bir hamleden öteye gidemiyor!

VePanayirKoydenGider
Engin Altan Düzyatan, Cem Davran

VE PANAYIR KÖYDEN GİDER (And the Circus Leaves Town)
Not: 3/10
2015 Türkiye, 99 dk.
Yönetmen: Mete Sözer
Oyuncular: Engin Altan Düzyatan, Cem Davran, Açelya Devrim Yılhan, İlyas Salman, Meral Çetinkaya, Lebip Gökhan, Fuat Onan, Ercüment Balakoğlu, Gloria Huwiler
Dağıtım: Mars Dağıtım (Cadavre Films)

ŞÖYLE geriye çekilip baktığımızda, Mete Sözer’in ilk filmi “Ve Panayır Köyden Gider”de ‘garip ama çekici’ bir resim ortaya koymaya çalıştığını söyleyebiliriz. Ancak içeri girmeye başladığımızda bu resmin yığınla defoya sahip olduğunu görmek de kaçınılmazlaşıyor bizim için. Az çok Oliver Stone’un John Ridley uyarlaması “Kaybedenler”i (U Turn) hatırlatan bir rotası var bu filmin. Köye gelen bir yabancı ve köydeki üç beş kişinin geçmişlerindeki ‘esrar’ın adım adım açığa çıkması diye özetleyebileceğimiz hikaye, baştan sona bir ‘yabancılaşma’ efektiyle vücut buluyor. Mete Sözer’in ‘yabancı’ reflekslerinin de etkisi hissediliyor bu hikayede. Bir köy filminde Ace Frehley’nin (Kiss) “New York Groove”unu duymak ya da Andy Summers’ın (The Police) ezgileriyle haşır neşir olmak, yönetmenin talep ettiği yabancılaşmaya hizmet ediyor belki, ama genel toplamda biraz ‘ağır’ kaçıyor bu tercihler. Karakterlerin ‘özlü sözler’den oluşan repliklere boğulması da bir noktadan sonra ‘çekilmez’ kılıyor filmi. Hayatı özlü söz tadında yaşayan karakterlerin bir ‘lanet’in etrafında buluşmalarına vesile olan “Ve Panayır Köyden Gider”, adındaki ‘panayır’ı da hikayeyi açmak için kullanıyor belki, ama bunun da ‘yama’ gibi durduğunu söylemek gerek. Mete Sözer, ilk filminde küçük bir hikayeyi ‘büyükmüş’ gibi göstermenin derdine düşmüş anlaşılan. Attığı her adım, bu derdin yansımalarını da peşine takarak karşımıza geliyor. Başvurduğu yabancılaşma efektinin kurbanı olmaktan da kurtulamıyor bir süre sonra; önce yalpalıyor, sonra da düşüyor ve bir daha da kalkamıyor film.

Reklamlar